مهندسی ارزش- کایزن

 

مهندسی ارزش :

هدف از بکارگیری مهندسی ارزش در بهایابی هدف کاهش بهای تمام شده محصول می باشد که   از طریق تجزیه و تحلیل بین انواع مختلف کارکرد و ویژگیهای محصول و کل بهای تمام شده

انجام می شود. گام اول در مهندسی ارزش تجزیه و تحلیل مشتری در مرحله طراحی محصول

جدید و یا طراحی مجدد محصولات موجود است که هدف از این تجزیه و تحلیل ، شناخت ترجیحات

و اولویتهای مشتری و ویژگیهای موردنظر اوست .

تجزیه و تحلیل کارکرد نوعی از مهندسی ارزش است که در آن عملکرد و ویژگیهای هر محصول بررسی

می شود.تجزیه و تحلیل طراحی نوعی از مهندسی ارزش است که تیم طراحی ، طرحهای مختلف از محصول ارائه می کند که این طرحها دارای ویژگیهای مشابه و سطوح عملکرد و بهای تمام شده متفاوت هستند .

کایزن:

اصطلاحی ژاپنی به معنای بهبود مستمر است و بیان می کند که بهبود و توسعه به جای آنکه از طریق نوآوری های بزرگ حاصل شود از طریق فعالیتهای کوچک و تدریجی صورت گیرد . این سیستم برکاهش بهای تمام شده طی مرحله تولید تمرکز ذارد و برای محصولاتی که در مرحله تولید قرار گرفته اند مناسب نیست این شیوه گام پنجم بهایابی هدف است و مکمل روش بهایابی هدف است.

کایزن با استفاده از توسعه روشهای نوین تولید ،تکنیک های نوین مدیریت و مدیریت کیفیت و تئوری محدودیتها انجام می شود.

طراحی مجدد محصول در دو نقطه منجر به تعیین دو بهای تمام شده می شود . فاصله زمانی بین دو

طراحی مجدد معادل چرخه عمر فروش محصول است.

با تشکر از شریفی بخاطر ارسال این مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.